Thursday, August 27, 2009

Ingin Berbuat Kebaikan tetapi Akhirnya Menyusahkan...

Semalam saya berjumpa dengan seorang Revert ditemani Bro Zusuf di Masjid Bukit Indah Ampang.. Berbincang mengenai masalah yang dihadapinya berkaitan keluarga.. Alhamdulillah, dapat penyelesaian akhirnya.. doakan kami agar dapat membantunya berhadapan dengan keluarga.. Sambil tu bersembang tentang kefahaman Islamnya..

Masalah betul apabila ada muslim yang memandai-mandai bercakap perkara bukan-bukan yang tidak diajar Islam.. Ada dikalangan Muslim yang tidak mengamalkan Islam pun tetapi apabila mendengar ada rakannya yang memeluk Islam mereka juga tidak ketinggalan dalam memainkan peranan sebagai ustaz/ah.. Saya tidak bermasalah jika mereka mengajar perkara yang benar.. Masalahnya, apabila mereka bercakap yang bukan yang menyebabkan Revert menjadi lebih confuse..


yang mana patut diikuti.. Jika anda ingin membantu silakan.. tetapi jika anda akan memeningkan lagi Revert itu.. lebih baik berdiam diri.. akan-akan datang saya akan kongsikan apa yang boleh anda lakukan jika ada Reverts yang meminta bantuan anda.. InsyaAllah..

Bro Yusry
Hulu Kelang

3 comments:

  1. percakapan kurang jelas itu yang sering membawa masalah. Lebih mulia jika berkata "tidak tahu" daripada mereka-reka...

    ReplyDelete
  2. Salam,insha-allah jika berkesempatan ingin juga jadi volunteer utk mambantu sekadar yg mampu..email saya : nzmilan@gmail.com

    ReplyDelete