Wednesday, July 1, 2009

Kesibukan...

Saya agak sibuk sejak 2 bulan ini. Banyak masa terpaksa diluangkan bagi menyiapkan salah satu hasil karya saya yang memakan masa hampir 5 tahun. Yang mana pengalaman saya dalam menulis aktiviti dan permainan islami sebelum-sebelum ini banyak membantu. Ada kritikan yang lembut tidak kurang juga yang pedas. Namun ia tidak mematikan semangat saya dalam menghasilkan aktiviti dan permainan islami baru dari semasa ke semasa. Saya bercita-cita ingin menjadi pakar dalam merancang dan membangun aktiviti dan permainan islami 10 tahun atau 20 tahun lagi. Semoga membantu dalam menjadikan belajar Islam sebagai aktiviti yang menyeronokkan.

Sepanjang 2 bulan ini pelbagai perkara juga telah berlaku. Ada yang manis dan tidak kurang juga yang pahit. Namun itulah cabaran hidup kita sebagai seorang manusia. Setiap perkara yang datang kepada kita jika di fikirkan secara positif. Banyak pengajaran yang boleh diambil. Tetapi jika kita bersikap negatif. Kita akan memandang dunia dengan penuh pesimis. Seolah-olah seluruh makhluk di dunia ini berpakat untuk menyusahkan kita.

Sebagai pendakwah kita perlu sentiasa bersikap positif. Banyak di kalangan kita terutama yang baru berjinak-jinak dalam usaha dakwah. Apabila mereka melakukan usaha dakwah tiba-tiba ditolak dengan keras atau tidak dipedulikan. Mereka mula bersifat negatif. Merasakan diri mereka tidak layak. Tidak mampu dan pelbagai alasan lagi yang diberikan. Namun, masalah sebenarnya adalah sikap kita yang tidak mahu berusaha bersungguh-sungguh. Kita tidak bersungguh-sungguh dalam mencari ilmu. Kita tidak bersungguh-sungguh dalam mendapatkan orang yang boleh mengasah skill kita. Kita tidak mahu bersabar untuk konsisten dalam dakwah kita kepada seseorang. Yang paling penting dalam dakwah ini kita perlu ada mentor yang boleh membimbing kita. Saya mungkin takut untuk mula berdakwah jika tidak kerana dibimbing oleh mentor-mentor seperti Bro Lim Jooi Soon, Bro Firdaus Meow, Bro Shah Kirit dan beberapa orang lagi yang membantu saya dalam lapangan yang berbeza.

Marilah kita mula berdakwah rakan-rakan.. jika kita tidak tahu.. ia bukan satu alasan kerana kita boleh belajar.. sama ada kita mahu atau tidak.. ia yang membezakan orang biasa dengan pendakwah.. kesediaan untuk belajar dan dibimbing..

1 comment: