Tuesday, April 21, 2009

Pengalaman Yang Menyedarkan...

Kenapa saya berminat kepada usaha dakwah kepada non-muslim? Kadang-kadang ada yang pernah mengajukan soalan berikut kepada saya.. Sebenarnya ini bermula 4 tahun yang lepas.. Pengalaman yang membuatkan saya tersedar dari lena saya betapa saya perlu bersama-sama dalam usaha dakwah kepada sahabat2 YANG BELUM LAGI MUSLIM..



Ceritanya begini,

Pada hari itu UM sedang mengadakan Program Perbandingan Agama di di Kompleks Perdana Siswa.. Saya ditugaskan bersama rakan-rakan untuk menjaga Booth Islam..pada hari itu agama-agama lain turut juga mengadakan pameran d Booth masing-masing..

Pada saya inilah ada peluang untuk menceritakan tentang Islam dan menjawab persoalan tentang salah tanggapan di dalam Islam..oleh kerana pada masa itu semua peserta berada di dalam dewan maka tinggallah kami yang berada di luar untuk menjaga bahan pameran di Booth masing-masing..

Lalu saya mulalah melawat sahabat-sahabat di Booth Hindu, Buddha dan Kristian.. Banyak lah yang kami bualkan terutama sekali tentang apakah ajaran agama masing-masing dan ada juga beberapa persoalan yang ditimbulkan berkaitan Islam yang mana saya dapat jawab walaupun tidaklah terlalu baik..

Semasa di Booth Hindu dan Buddha tidaklah banyak yang dibincangkan kerana pengetahuan yang menjaga booth nampaknya tidak terlalu luas..di sebabkan saya pernah mengikuti Program Perbandingan Agama maka banyak yang saya telah tahu tentang agama mereka..saya sekadar bertanya untuk up-date mungkin ada yang saya masih tidak pernah dengar..

Tetapi..pengalaman di Booth Kristian menyedarkan saya..semasa di Booth Kristian say bertanya beberapa perkara tentang bible..dan saya dibantu oelh seorang gadis berbangsa cina..gadis ini cukup bersungguh-sungguh untuk menceritakan kepada saya tentang Kristian dan apa yang diajar oleh Bible..lalu saya mendengar dan bertanya beberapa persoalan..banyak juga pebgetahuan gadis itu tentang ajaran Kristian..


Lalu, saya bertanya berapa lama dia menjadi seorang kristian..saya tersentak apabila rupa-rupanya dia menjadi Kristian baru 3 bulan..dan kefahamannya diperolehi dari sesi Bible study seminggu sekali..saya merasa cukup malu..walaupun saya dah Islam dari lahir namun saya masih liat dalam usaha menerangkan Islam kepada sahabat2 YANG BELUM LAGI MUSLIM..saya kagum dengan usaha gadis itu yang sanggup berdiri lama sementara saya dipersilakannya duduk untuk menceritakan mesej agama Kristian..

Peristiwa ini terlalu besar kesannya dalam hidup saya..kita selalu marah kepada pendakyah Kristian yang ikhlas untuk memperkenalkan orang kepada agamanya dengan bersungguh2.. tetapi kita yang mempercayai Islam adalah agama yang Benar melengah-lengahkan usaha dakwah kita..



Wahai sahabat2 ku..marilah kita bersama-sama melakukan Penerangan Islam dan Dakwah kepada sahabat2 kita yang BELUM LAGI MUSLIM..kita seenarnya masih tertinggal jauh berbanding dakwah Kristian..mereka terlalu advance dalam dakwah mereka..marilah kita sama-sama bersatu melakukan usaha dakwah walaupun dengan menghantar satu sms atau e-mail mengenai Islam..

JOM DAKWAH!

No comments:

Post a Comment