Friday, April 24, 2009

Mengajar Sambil Memotivasi... (Catatan Pengalaman 15 Februari 2008)

Ngajar Tuition dan Memotivasi…satu cabaran!

Aku baru balik dari mengajar tuition di Pandan Indah. Inilah anak-anak murid aku. Diorang akan ambik PMR tahun ni..so banyak la latihan yang aku bagi kat depa hari ni..mereka ni boleh dikategorikan sebagai pelajar sederhana. Tetapi aku respek dengan semangat depa yang hendak berusaha. Di tengah waktu belajar. Aku tunjukkan kepada mereka satu video tentang perlumbaan antara Burung Unta lawan Penguin.

Dalam video ni..aku kata kat mereka..”walaupun kamu umpama penguin tapi jika sanggup usaha sedikit demi sedikit dan tak putus asa maka kamu akan mencapai kejayaan..mungkin langkah kamu ambil pendek..sependek kaki penguin nak dibandingkan dengan kaki burung unta..tapi jika kamu berusaha dan bersungguh..kejayaan adalah milik kamu”

Bila mengajar..ia bukan sahaja mengajar tentang buat latihan yang betul..tapi memotivasikan mereka agar sanggup berusaha unutk berjaya..aku cuma datang membantu mereka seminggu sekali..Jika mereka hendak berjaya… Mereka perlu bantu diri mereka dengan berusaha 6 hari tanpa aku di sisi mereka..

Aku dapati pelajar melayu kurang motivasi..salah satu sebab aku dapati kerana mereka tiada matlamat hidup..maka mereka sesat dan mengikut sahaja arus yang akan mendamparkan mereka ke mana sahaja..dengan membantu mereka agar mengenalapsti matlamat hidup..maka kejayaan demi kejayaan akan dicapai kerana mereka akan termotivasi unutk menjadikan matlamat itu satu realiti..jadi sesiapa yang terlibat dalam mendidik harap sangat dapat memotivasikan mereka (pelajar2) walaupun hanya sebulan sekali..sebagai guru tuition aku hanya mampu melakukannya seminggu sekali…

No comments:

Post a Comment