Wednesday, April 15, 2009

Hari Yang Menyakitkan… (Catatan 9 Februari 2008)

Hari ini sepatutnya aku memulakan rutin yang memenatkan tetapi mengujakan. Menagajar dr pagi hingga ke malam. Bayangkan kelas aku bermula 9pg-11pg, 12tgh-2.30ptg, 3.30tg-5.30ptg dan 8mlm-10mlm. Namun hari ini berlaku sebaliknya..aku melepak di atas katilku…argh!!! demam selsema la plak..sakitnya badan ditambah dgn hidung berair..lalu hari ini aku mulakan dengan tidur..terjaga..dah pukul 10pg..tido balik..aik dah pukul 12tgh..boringnya..download You Tube tentang drama komedi lama..MIND YOUR LANGUAGE..aku teringat bila terbaca di blog ustaz hasrizal..best gak bila teringat pernah enjoy tengok cerita ni dulu..

Sedang melepak dan nampaknya semakin kebah..tiba-tiba aku dikejutkan dengan panggilan mualaf bawah jagaan ku..Ah C..terkejut gak dah lama dia tak hubungi aku..hampir seminggu..lalu aku terus tukar pakaian dan bersiap berjumpa Ah C..lega dah baik sikit..

So, aku terus start motor dan bergerak ke Hidayah centre di wangsa maju berjumpa Ah C..bila sampai rumah x da la plak dia ni..mana la dia p..so aku ambik keputusan round di kawasan tu lalu tengah jalan terjumpa dia memikul satu guni yang aku x pasti apa isinya.

Lalu aku terus ajaknya pergi ke kedai minum berdekatan nak dengar gak apa perkembangan baru hidupnya. Maka dia berceritalah apa yang dia buat sehari dua ni..dia becerita tentang kerjanya. dia katakan kepadaku yang dia kurang selesa dengan kerana dia merasakan bukan dia diberi kerja betul-betul tp cuma meneolong..jika tiada kerja dia akan melepak lalu…zzzzz…

Lalu Ah C kata kat aku kalau dia diberi peluang memulakan perniagaan dia nak sangat meniaga barang makan..aku terfikir ok gak..kebetulan dia tggl dekat dengan sekolah..

Itulah Ah C, seorang mualaf yang aku agak respek..meminta bila perlu dan sanggup bersusah menanggung guni berisi baju bundle utk dijual..

Lalu kami berpisah pada hari ini dengan satu ikrar yang aku akan cuba tolong Ah C bukak perniagaan kecik. walaupun jual air depan sekolah dia sggp.

Tiba-tiba Ah C tanya aku..apa panggilan yang paling sesuai utk dia panggil aku. sebab selama ni dia panggil aku Ah Y je.. Sebab tegeliat gak lah lidah dia bila nak nyebut nama aku..aku kata panggil FEI MAO..macam pernah dengar kan? he..he

4u2pk: mari kita berfikir sejenak adakah kita sanggup memberi sebahagian daripada masa kita untuk membantu mualaf walaupun tidak kira bila atau di mana tempat yang mereka memerlukan kita? Di masa kita sedang berehat adakah kita sggp korbankan kerehatan kita untuk menjadi tempat mereka mengadu nasib dan menumpang kasih (jangan disalah erti tau!). Pengalman mengendalikan mualaf kadang cukup menguji ksabaran dan iman. Namun Alhamdulillah masih diberi kekuatan..

No comments:

Post a Comment